Cluj Napoca en de Maramures - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Gijs Theunissen - WaarBenJij.nu Cluj Napoca en de Maramures - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Gijs Theunissen - WaarBenJij.nu

Cluj Napoca en de Maramures

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gijs

12 September 2006 | Roemenië, Boekarest

Bunaziua mensen,
Ben alweer een week in Roemenie dus zal eens ff een update geven van mijn reizen hier. Doordat ik nog steeds niet goed ben in plannen en vanmorgen bij busstation aangekomen, zag dat de bus naar Borsa pas om half 1 zou vertrekken, kan ik dat nu mooi even doen. Ik heb de mooiste week van mijn reis tot dusverre achter de rug. Roemenie is geweldig! De mensen kleurrijk en vriendelijk, het land prachtig en afwisselend en nog meer: Roemenie is een land dat je in een andere tijd brengt. Hoop dat ik dat hieronder kan beschrijven.

Cluj
Vanuit Oradea vertrok ik vorige week donderdag naar Cluj (Napoca staat officieel in naam, maar niemand noemt het zo). De treinrit tussen de steden die niet zo ver van elkaar liggen was al mooi. Heuvels en dalen, brede rivieren ..Hier stop ik ff, anders maai ik gras voor mijn voeten weg voor reis met bus van Cluj richting Sighet..Gewoon, mooie treisreis:). Cluj was 100 procent anders dan Oradea! Waar Oradea een stad was die verval, armoede, chaos etc liet zien, was Cluj juist modern, stijlvol, ordelijk en vol van leven. Werkelijk een "bruizende" stad. Veel studenten bevolken de stad en dat maakt het natuurlijk ook gezellig. Opmerkelijk was dat de stad niet echt een groot plein of boulevard had waar al het volk zich verzamelde om te ontspannen. Over het hele stadscentrum verspreid waren er kleine gezellige plekjes te vinden waar de mensen samenklonterden om wat te drinken of te eten.
Ik besloot een hostel op te zoeken dat goed aangeschreven stond in de Lonely Planet, zodat ik zeker wist dat ik weer eens wat gezelschap zou krijgen van medereizigers; iets dat me in Hongarije ontbroken had. Met enkele van deze mensen, 1 Amerikaan, 2 Duitsers en 2 Engelse meiden, uit het hostel ben ik de tweede dag van mijn verblijf in Cluj dan ook uitgegaan. Deze trip was voorlopig dan ook laatste wat ik van grote stad en uitgaansleven zou zien. De dag erna vertrok ik met kleine kater met de bus noordwaarts richting Sighet.

(De weg naar) Sighet
Mensen: verbeeld je een land vol heuvels en dalen. Met heuvels bedekt met bossen en grasvlaktes en dalen die worden gesplitst door rivieren en beekjes. Verbeeld je hier dieren die hier altijd al geleefd hebben zoals beren en wolven, lynchen en roofvogels, en de andere dieren die de prooi voor deze beesten vormen. Verbeeld je dat in deze natuur al sinds mensenheugenis mensen hebben gewoond, omdat dit gewoon het ideale land is voor mensen om in te wonen, aangezien ze alles wat ze nodig hebben om te leven dichtbij hebben. Verbeeld je dat deze mensen al eeuwen dezelfde manier van leven hebben: levend in kleine dorpjes, met ieder gezin verantwoordelijk voor zijn eigen land, waarop ze het eten verbouwen dat hen de komende winter moet helpen overleven; waarop ze hun paard, dat de wagen moet voorttrekken, hun varkens (vlees) , schapen (wol), enkele koeien (melk en kaas) en kippen(ei) laten grazen en waar de hond deze dieren bewaakt. Verbeeld je een land waar de gezinnen in deze tijd met zijn alle het land op gaan om gras te oogsten om tot hooi te maken voor de winter: vader met zeis, moeder en kinderen verzamelen het in rijen, waarna aan het einde van de dag de hele oogst op de wagen wordt gegooid met het paard dat deze wagen voorttrekt.
Verbeeld je huizen van hout, de was die in rivieren gedaan wordt door vrouwen, mensen die in kleding rondlopen die bij ons alleen nog in musea hangt. Verbeeld je houten kerken zonder klok, mensen die leven op het ritme van de natuur in plaats van het ritme van de tijd..Verbeeld je dit zo'n beetje en je krijgt een indruk wat ik heb gezien op deze busreis van Cluj richting Sighet...pfff:)
Ik zat dan ook met mijn snuiterd tegen het raam geplakt om niets te missen en hoewel het niet allemaal zo romantisch is als door mij hier geschetst, is er ook niets van verzonnen. Mensen gebruiken meer de paard met wagen dan enkel ander vervoersmiddel en door de verschillende dorpen heenreizend met de bus zie je een hoop dingen die in Nederland alleen nog in musea ziet. Niet voor niets wordt deze regio dan ook het laatste gebied waar de oude Europese cultuur nog te bezichtigen is genoemd. Dankzij geisoleerde ligging is Noord Roemenie zo'n beteje aan alle moderne ontwikkelingen ontsnapt en daar ben ik, zie verslag, erg dankbaar voor. Laten we hopen dat het evt lidmaatschap van Roemenie volgend jaar bij de EU niet teveel veranderd aan deze regio, maar realist als ik hierin ben kan ik iedereen die ook geinteresseerd is in bovenstaande aanraden om er zo snel mogelijk heen te gaan, voordat het te laat is. Zeker als Oekraine in toekomst lid wordt van EU is het gedaan zijn met de geisoleerde ligging van deze regio. Ga erheen nu nog kan en echt is!!(voordat soort Bali wordt:))

In Sighet de afgelopen drie dagen doorgebracht. Hier was festival gaande met veel bier, barbeques en kermisatracties. Ik liet mijn toekomst voorspellen/mijzelf lezen (weet niet precies wat was) door vrouw met 2 parkietjes die kaartje voor mij trokken uit bak met heel veel kaartjes. Toen ik deze liet vertalen door barbequende vrouw die toevallig Engels sprak, bleek een en ander nog aardig te kloppen:) Ik weet nu ook op welke Lottogetallen te wedden, dus ik verwacht binnenkort toch echt miljonair te worden:). Daarnaast ook naar Sapantha geweest met kleurrijk kerkhof en hier in Sighet museum bezocht van Maramures. Kortom genoeg gedaan..Nu ga ik weer verder richting Borsa in het Oosten met Bucovina als uiteindelijke bestemming. Ook deze busrit verwacht ik niet in slaap te vallen..Wanneer ik Sighisoara bereik zal ik vertellen hoe dit allemaal is verlopen.
La revedere

  • 12 September 2006 - 08:52

    Lotje:

    Bunaziua Gijs!(denk,laat ik ook ns mee doen,haha!)
    maar ik zag t al helemaal voor me hoor,daar langs de weg naar Sighet!dat lijkt me gaaf om te zien..inderdaad alsof je in de middeleeuwen zit ja lijkt me!!Dat dat nog bestaat hè,zou idd zo moeten blijven!!
    Goede reis naar Borsa,Bucoviha..veel plezier weer en we horen t wel weer!!
    xXxLot..La revedere!!
    (weer ff goed overgetypt)

  • 12 September 2006 - 11:03

    Bart:

    Mooi verhaal! Veel plezier nog daar!
    Groeten uit een zonnig Waalwijk

  • 12 September 2006 - 14:22

    Hans K:

    Nieuw woord geleerd: treisreis. En wat je bescrhijft over Roemenie herken ik van Hongarije maar dan 25 jaar geleden. Je oproep aan eenieder om er gauw heen te gaan staat wel wat haaks op je angst dat het snel verloren zal gaan. Er heeft iemand daar ook eens een scriptie over geschreven geloof ik....

  • 12 September 2006 - 14:31

    Will:

    Hoi Gijs, Ik vond dit weer een boeiend verhaal. Ik wist wel dat je het in die streken waar je nu zit het naar je zin zou hebben. Ik maakte in 1965 en 1968 ongeveer dezelfde reis in die richting. Ik hoor nog wel van je. Een fijne reis. Will.

  • 12 September 2006 - 14:31

    Opa:

    Gijs ik volg je nog steeds met je vacantie rijs,leuk dat je het naarjou zin goed verloop Ga zoo door groeten Opa

  • 13 September 2006 - 14:32

    Will:

    Gijs,kleine tip,Als je tijd heb enje reist over Tuznad naar Brasow (Krohnstadt) ga dan langs Lacul Rosul(Rode rotsen),Daar heb ik nog met een tent gestaan bij een oude houten wasserij. Zestig km verder ligt Bicaz met de grootste dam van Roemenie en de Oergezellige stad Peatra Neamt.PS, Het zijn maar tips van mij. Aan jou de beslissing. Fijne reis verder Will.

  • 20 September 2006 - 09:26

    Willemijn:

    Gijs!
    Wat een vet verhaal weer ;)
    Als je miljonair wordt verwacht ik toch wel dat jij de boodschappen betaald als ik uit t kook boek kook als jij ooit terug bent ;)
    Veel plezier nog!
    x Willemijn
    (ps nog 4 keer werken (H))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gijs

Binnenkort ga ik op reis. Via deze pagina wil ik familie en vrienden jaloers maken met verhalen en foto's van alles wat in Nederland niet te vinden is.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 723
Totaal aantal bezoekers 41020

Voorgaande reizen:

10 Juni 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: