Athene - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Gijs Theunissen - WaarBenJij.nu Athene - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Gijs Theunissen - WaarBenJij.nu

Athene

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gijs

10 Oktober 2006 | Griekenland, Athene

Nog een dik uur en dan vertrekt de trein die mij naar Kalamata en naar mam, Hans en Lot brengt. Kalamata ligt in het zuiden van de Peleponnessos en als ik de verhalen van hen moet geloven, is het er erg bergachtig. Ik bereid me nu dus voor op trage, maar waarschijnlijk ook zeer fraaie treinreis door het landschap van de Peleponnesos.

De afgelopen dagen heb ik samen met Jaani doorgebracht. Jaani komt uit Finland, uit Tampere, en reisde afgelopen 6 weken door Oost Europa. Nadat ik hem eerder had ontmoet in Veliko Tarnovo, kwam ik hem opnieuw in Plovdiv tegen. Daar spraken we af in Athene opnieuw te ontmoeten en de originele Marathon al fietsend te gaan overbruggen. Na de busrit, die nog enigzins dragelijk werd gemaakt door gezelschap van Duitse student naast mij en die nog veel langer aan reizen was in bussen,kwam ik Jaani zaterdagmorgen opnieuw tegen. Hoewel we die dag alles probeerden om fietsen voor zondag gehuurd te krijgen, lukte het ons niet en we besloten de route te gaan lopen en liften. Zover kwam het die dag erna niet, iets met alcohol, gezellig en laat worden en we stelden de trip uit tot maandag. Zondag alleen naar strand gegaan, in Middelandse Zee gezwommen en gekaart..een echte rustdag.
Gisteren dan toch nog naar Marathon gegaan . Na wat zoekwerk in Athene vonden we de juiste bus naar Marathon. De busrit naar Marathon toe bleek echter al over de originele marathonroute te lopen en was een dubbele snelweg: niet erg aantrekkelijk om daarover terug te lopen en liften. Wij besloten opnieuw de plannen te veranderen en alleen de attracties in en rondom Marathon te bezichtigen, maar wel lopend!:)
Wij stapten uit de bus en zagen een richtingaanwijzer voor het strand van Marathon waar de slag van Marathon tussen de Perzen en de Grieken in 480 (ongeveer)vc had plaatsgevonden. Wij liepen die richting op, maar zagen daarna nergens meer een richtingaanwijzer. Uiteindelijk vonden we strand, maar was er niets over slag terug te vinden. Dit was om ff kort te zijn verhaal van de dag..We hebben enorm veel gelopen (denk wel 20 km of meer, waarvan kwart over strand) maar hebben uiteindelijk nauwelijks iets gezien. Marathon bleek ver van strand af te liggen en op de weg ertussen was niets te zien en begon het bovendien ook nog eens te regenen. Nadat we aan het einde van de dag uitvonden wat de originele start van de marathon was, besloten we deze toch maar niet terug te lopen. We hadden genoeg gelopen en hadden het gehad met Marathon.
Dan nog dit::)
Een gewaarschuwd mens telt voor 2!
In een eerder verhaal over reisgevaren berichte ik over mensen die cafes in worden gelokt met smoes en daar iets bestellen voor dame en daarna grote sommen geld op tafel moeten leggen, omdat die bestelling op menu zeer duur blijkt te zijn.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Afgelopen zaterdag, wij waren op zoek naar cafe om voetbal te kijken, boodt oude, vriendelijk ogende man ons aan cafes aan te wijzen. Hij liep echter naar plaats en boodt ons een biertje aan. Na enkele seconden kregen we echter gezelschap van twee vrouwen die de krukken naas ons in bezit namen. Ik vermoedde een plot om ons aan die vrouwen (zeer waarschijnlijk hoeren) te koppelen en bedacht alleen het biertje op te drinken en weg te gaan. Wat ik nog niet vermoedde was het hoge prijs voor drankje gevaar. Jaani had dit eerder in Boedapest meegemaakt en dacht dat ik het wel doorhad. Toen vrouw naast mij vroeg of wij ook drankje voor hun wilde betalen, deed ik wat ik wel vaker doe als ik niet goed luister, ja mompelen. Niet erg slim. Toen werd ik wakkergemaakt door Jaani, overzag mijn stupiditeit en baalde als stekker:). Een drankje kostte namelijk 20 euro. Uiteindelijk hebben wij er ons nog goed uitgeluld en moesten we 20 euro betalen, in plaats van de drie drankjes waar ze ons eerst mee dreigden. Het grappige was dat Jaani en ik vlak daarvoor hadden geconcludeerd hoe modern en veilig Athene was. Je kon met Euros betalen, ze hebben modern metronet..eigenlijk was reizen hier geen uitdaging. Nou ja, bleek dus nog niet helemaal zo te zijn, maar denk dat met 20 euro schade beperkt is gebleven. Heb ondertussen andere verhalen gehoord, waarbij reizigers voor veel grote bedragen zijn opgelicht op allerlei wijzen, dus neem dit maar als een wijze les mee voor de verdere landen waar ik nog naartoe ga.
Ik ga, volgende verslag zal Lotte, Mam en Hans in de hoofdrol hebben.
Groeten
Gijs

  • 10 Oktober 2006 - 15:03

    Will:

    Zo,Zo,Gijs je maakte dus kennis met een paar''aardige''dames.Gelukkig had je het zelf al snel door.Je reist dus nu van Athene met de trein naar Kalamata.Je komt dan langs Korinthos volgens mij waar de apostel Paulus predikte-en dan kom je via Mikene en Argos langs Tripoli.Dit gebied is inderdaad zeer ruig en boeiend.Enkele tips:Pyrgos Dirou(druipsteengrot met onderaardse rivier waar je met bootjes in kan),Mistras-spookstad in het hooggebergte niet ver van Sparti en Olypia waar bij de tempel van Zeus de olympische spelen ontstonden.Hopelijk ben je tevreden over mij Gijs en wens ik je met je familie een fijne en boeiende reis. Will.

  • 10 Oktober 2006 - 15:10

    Will:

    PS DE rest had ik je al eens verteld geloof ik.Jij moet nu zelf op ontdekkingstocht.

  • 10 Oktober 2006 - 18:16

    Pap:

    hallo Gijs, ik heb vandaag de kaart uit Roemenie ontvangen, die van opa theunissen ik zal hem aan opa geven en hem gelijk de groeten van je overbrengen. Veel plezier in Griekenland.

    pap

  • 10 Oktober 2006 - 18:52

    Ellie:

    Ha die Gijs,
    We kregen vandaag je kaartje, hartstikke leuk! En dat we ons zorgen(moeten) maken, dat zowiezo....(zie je laatste verslag)
    Heel veel plezier, met mama,Lotte en Hans!
    Groetjes, Hans, Thijs, Lara en Ellie


  • 10 Oktober 2006 - 18:55

    San:

    He Gijsje!
    Nog niet weggeregent?thanxx voor je mailtje, altijd leuk om iets persoonlijks van je te horen. Veel plezier met ons zusje en mam en hans!
    geniet van de regenbuien en tot mails xxx

  • 11 Oktober 2006 - 08:47

    Dorothé:

    Hoi Gijs

    Bedankt voor je kaartje. Erg leuk. Ook Joep en Lise reageerde erg enthousiast op je kaartje en de aardbol moest tevoorschijn komen om te kijken waar je nu precies zit en wat je al achter de rug hebt.
    We wensen je een hele gezellige week samen met Lotte, mama en Hans en hopelijk een beetje goed weer want volgens mij hebben wij het nu weer beter dan jou?? (23 graden)
    Gijs pas goed op jezelf!

    Groetjes Joep, Lise, Frank en Dorothé

  • 12 Oktober 2006 - 11:56

    Sabine:

    hey gijs,

    je bent al een hele tijd op reis zeg!!! echt leuk hoor! leuk om je verhalen te lezen, vooral deze keer een handige tip!! weet niet of dat ook zo in australie gaat, ben benieuwd haha. Ik ga ook alweer bijna, nog 3 weekjes!!! Heb er zo'n zin in! Veel plezier nog daar! xxx

  • 13 Oktober 2006 - 17:58

    Frank J.:

    He Gijs, alles goed daaro. Dat mompelen komt me inderdaad bekend voor, behalve met een potje risk dan kan ik je daar niet op betrappen, heb je nog nagedacht over mijn voorstel om als journalist aan de slag te gaan. Algelopen 2 weken trouwens druk aan de slag gegaan met mijn traineeship bij de RABO.
    Met de Fysio gaat het ook voorspoedig, tot over een paar maanden, kusje van Anja en een groet van mij.

  • 16 Oktober 2006 - 14:22

    Lotje:

    He broertje!
    We zijn weer veilig thuis!!Waar is het verslag nou??Ben je nu nog echt in Olympia geweest?Ik hoor t wel!!
    En treur niet teveel dat je ons weer moet missen hè?!;-)
    Gijs ik vond t gezellig!Nu mag er weer gewerkt worden morgen..:-|
    Tot over n paar weken!!
    Groetjes,Lot

  • 16 Oktober 2006 - 15:05

    Hans K:

    OM 5 uur zou er een nieuw verslag te lezen zijn met Griekse avonturen, was ons beloofd. Wij snel naar Nederland gereisd met achtereenvolgens Picanto, Transavia, bus en auto om achter de PC te lezen wat we nu eigenlijk hebben meegemaakt.....We blijven nog even in spanning.

  • 13 Augustus 2015 - 12:20

    Jamilla:

    Beste Gijs,
    Voor een televisieprogramma zijn wij op zoek naar mensen die tijdens hun vakantie zijn opgelicht.
    Ik zou graag met je in contact willen komen. Kun je mij wellicht een mail sturen met een e-mail en/of telefoonnummer zodat ik je kan bereiken?
    Je kunt mij een mail sturen naar: jamilla.wolfswinkel@snpmedia.nl

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,
    Jamilla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gijs

Binnenkort ga ik op reis. Via deze pagina wil ik familie en vrienden jaloers maken met verhalen en foto's van alles wat in Nederland niet te vinden is.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1059
Totaal aantal bezoekers 41008

Voorgaande reizen:

10 Juni 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: