reisgevaren en fabels - Reisverslag uit Warschau, Polen van Gijs Theunissen - WaarBenJij.nu reisgevaren en fabels - Reisverslag uit Warschau, Polen van Gijs Theunissen - WaarBenJij.nu

reisgevaren en fabels

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gijs

04 Augustus 2006 | Polen, Warschau

Aangezien de regengoden in Polen vandaag compensatie krijgen voor de afgelopen 8 weken droogte die ook Polen in zijn greep hield, kan ik mooi even een zijsprong maken in mijn reisverslagen. Onder reizigers bestaan de raarste verhalen over gevaren die men onderweg tegekomt, tegengekomen is en nog vaker, die men van horen vertellen over te weten gekomen is. Dit levert een aardig repertoire op van de meest bizarre, fantastische en gevaarlijke avonturen die reizigers tijdens hun reis moeten overkomen, om toch weer veilig thuis te geraken. Een echte reis is het immers pas wanneer de reiziger verschillende obstakels en avonturen op zijn pad wist, en deze wist te overwinnen. Hoewel ik pas twee weken onderweg ben, krijg ik al een aardige impressie waaruit deze gevaren zoal bestaan. In het onderstaande stuk zal ik de thuisblijvers, die veilig zitten, een indruk geven welke verhalen er onder de backpackers de ronde gaan.

Het land waar ik in zit op het moment, Polen, heeft op dit gebied een naam hoog te houden. Hoewel nog niet persoonlijk aan mij verteld door backpackers, zijn de verhalen over brute treinberovingen alom bekend. Met name de nachttreinen vanuit budapest en praag naar warschau, alle nachttreinen naar Gdansk en nog enkele regionale lijnen zijn zeer gevaarlijk voor ons backpackers. Het werkt zo. De conducteur vraagt jouw kaartje en merkt dat jij je alleen in een coupe bevind. Hij seint dat door aan enkele criminele Poolse jongens enkele coupes verder, waarna zij met een groepje bij je komen zitten en je in helder Pools duidelijk maken je portemonnee af te staan. Hienaast bestaat ook de variant van backpackers die in slaap vallen-niet slim natuurlijk, je kent de verhalen- en wakker worden zonder hun bagage.

Ook staat Polen bekend als een land dat enkele goede zakkenrollers voortbengt. Doch hierin staan ze niet alleen. Bulgarije dreigt de laatste jaren Polen hierin voorbij te steken. Deze trend wordt bevestigd door een verhaal van een Nieuwe Zeelandse jongen-die ik hier heb leren kennen- die in Bulgarije was en het overkwam. Op straat lopende met een vriendin, liet een vrouw links van hem koffie over zijn broek vallen. In de reactie van hem die volgde, hij boog voorover, voelde hij zijn portemonnee uit zijn broek verdwijnen.Deze ging daarna direct van persoon 2 naar persoon 3 en dreigde voorgoed te verdwijnen in de Bulgaarse onderwereld. Ware het niet dat mijn vriend net op tijd zowel persoon twee als persoon drie bij de kladden kon grijpen, mee kon sleuren richting een winkel en ze zodanig weerstand kon bieden dat ze het uiteindelijk opgaven en de portemonnee op de grond lieten vallen. Hij behield zijn portemonnee en had een avontuur te vertellen waarmee hij sindsdien aardig wat backpackers jaloers kon maken.

Minder gelukkig waren enkele backpackers in Turkije. Een jongeman werd aangesproken door een mooie turkse vrouw en na een klein gesprekje over ditjes en datjes wilde zij eigenlijk wel koffie met hem drinken. Hij stemde in en zij wist nog wel een goede plek voor hun beiden om een lekker kopje koffie te drinken. Nadat de koffie genuttigd was, ging zij naar het toilet en werd aan hem de rekening voorgelegd. 3000 euro...het stond op de kaart en of hij het aub wilde betalen. Aangezien het op de kaart stond was het legaal, maar ja, je kon de jongen begrijpen dat hij het niet helemaal eens was met de procedure, hij maakte amok. Gelukkig verschenen daar ineens 4 kleerkasten van Turkse mannen en zo werd het misverstand al snel opgelost. De man betaalde 3000 euro en mocht daarna gewoon weer vertrekken. Een andere backpacker overkwam hetzelfde in Istanbul. Deze man had bovendien de pech dat de man achter de kassa dacht dat de creditcard de eerste keer niet goed had gewerkt, dus probeerde hij het nog een keer: 6000 euro minder op zijn rekening.

Zo zie je maar dat het leven van een backpacker zeker niet over rozen gaat, het is een levensgevaarlijk en avontuurlijk kawei en diegenen die het uiteindelijk overleven kunnen worden beschouwd als waren overwinnaars uit de felle strijd die het backpacken heet.
Toch moet dit alles niet worden overdreven. Wanneer backpackers goed voorbereid te werk gaan en goed op hun hoede zijn, komen zij er meestal zonder kleerscheuren vanaf. Een goed voorbeeld waarin reizigers gewaarschuwd worden voor de lokale gevaren biedt de toeristische gids van Wroclaw. Onder het kopje alcohol wordt als volgt gewaarschuwd voor de gevaren van overmatige alcoholconsumptie in de stad:
(ps, dit is letterlijk overgenomen, niets ervan door mij verzonnen)

"But stand warned: polish beer and wodka are rocket fuel. if you are determined to make a prat of yourself then make sure its not in front of the law. a trip to Wroclaws premier drunk tank will set you back 250 zloty for a 15 hour stay. In return for your cash expect a strip search, a set of blue pyjamas and the company of a dozen mumbling vagrants. Those resisting arrest will fiond themselves strapped down to a bed, (one flew over the cuckoo's nest-style), and if youre luck is really low you may find yourself havinf the daylights beaten out of you by the gards. Refreshment comes in the form of limitless coffee, though the mug it comes in will smell of urine for a reason. Credit cards not accepted."

Ik wacht met smart op de eerste backpacker die mij komt vertellen dat hij dit bovenstaande heeft meegemaakt:) Allemaal bedankt voor de leuke reacties en tot het volgende verslag over de stad Wroclaw.

  • 04 Augustus 2006 - 17:30

    Mam:

    Wat geruststellend allemaal!
    Maar je bent gewaarschuwd.
    God bless you

  • 04 Augustus 2006 - 18:12

    Pap:

    Hallo Gijs,
    Een gewaarschuwd man telt voor twee,maar laat je door de verhalen niet van de wijs brengen blijf echter wel op je hoede, in gedachte zijn we bij jou tot het volgend verslag .
    pap

  • 04 Augustus 2006 - 19:14

    Lotje:

    nou,op je hoede zul je zeker wel zijn nu,na al deze verhalen!!Maar geniet ondanks de verhalen toch nog van je reis in Polen..;-) (doe je toch wel denk ik)Ik ga nu lekker stappen met suus,je krijgt de groeten!!:D
    Veel plezier nog daar,en ik hoor t wel weer!!
    Dikke kus..Lotje

  • 04 Augustus 2006 - 19:14

    Lotje:

    nou,op je hoede zul je zeker wel zijn nu,na al deze verhalen!!Maar geniet ondanks de verhalen toch nog van je reis in Polen..;-) (doe je toch wel denk ik)Ik ga nu lekker stappen met suus,je krijgt de groeten!!:D
    Veel plezier nog daar,en ik hoor t wel weer!!
    Dikke kus..Lotje

  • 04 Augustus 2006 - 19:14

    Hans K:

    In Zakopane schijnt nog een heel kleine groep kannibalen te leven. Geen backpacker die daarover kan vertellen........

  • 04 Augustus 2006 - 19:31

    Michael:

    Hey Gijs!

    Mooi om al die verhalen van je te horen! Ik zal ze Albaer ook laten lezen, ik weet zeker dat hij dat erg leuk vindt!
    Ondertussen stuur ik gewoon netjes nog al je post door naar Inge :), en kijk ik langzaam uit naar de introductie. Overigens nog een nieuwtje: Allure wordt 'Allerlei' en opent over twee weken! Het is dus weer 'back in business' . Nog superveel plezier in Polen en alle andere oorden die nog op je pad komen, ik zal het zeker blijven volgen!

  • 04 Augustus 2006 - 20:09

    Inge:

    Jullie backpackers onder elkaar houden elkaar wel bezig. Is er soms een wedstrijd uitgeschreven in sterke verhalen vertellen/verspreiden.... Nu ja, pas toch maar op, wil je graag toch terug zien over een paar maanden!

    Kus Inge

  • 04 Augustus 2006 - 20:24

    Hans K:

    In Zakopane schijnt nog een heel kleine groep kannibalen te leven. Geen backpacker die daarover kan vertellen........

  • 05 Augustus 2006 - 00:57

    Tessa:

    Heb pas net de link van je site van Inge gekregen.
    Hartstikke leuk om je reis op deze manier te kunnen volgen! Nog hartstikke bedankt voor de felicitatie. Jelle is een hartstikke lekker jong. Ben vreselijk trots!
    Ik ga ervan uit dat je goed op jezelf past. Heel veel plezier!
    Liefs Tessa

  • 05 Augustus 2006 - 08:24

    Will:

    Gijs,ik merk het al, jijloopt niet inzeven sloten tegelijk. Vergeet in Klotzko de Jezuietenkerk niet met zijn onderaardsegang
    naar de kazematten. sterkte en maak er iets moois van. Will.

  • 05 Augustus 2006 - 14:51

    Benny:

    He Gijs, da's een leuk een verhaal om ff te lezen. Gelukkig heb ik iets dergelijks als niet back-packer nog nooit meegemaakt. Zelfs in Turkije of Tsjechie niet, endaar ben ik toch al heel wat keertjes geweest. Ik mag hopen dat jou verder ales gespaard blijft (wat dit soort ervaringen betreft). Maar je moet je moeder niet al te veel ongerust maken en zorgen dat je de lol beleft waar je voor gaat.

    Have fun.\\B.

  • 06 Augustus 2006 - 18:22

    Frank:

    Hey Gijs,
    Tis maar te hopen dat jij niet in een dergelijke situatie terecht komt als die backpackers in Turkije, want 3000 Lira kun je niet eens ophoesten.
    Voor de rest alles goed, ik houd je site goed in de gaten, kan niet wachten je over een half jaar weer tennissent uit te kunnen dagen.

    Groetjes Frank en Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gijs

Binnenkort ga ik op reis. Via deze pagina wil ik familie en vrienden jaloers maken met verhalen en foto's van alles wat in Nederland niet te vinden is.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 3610
Totaal aantal bezoekers 41000

Voorgaande reizen:

10 Juni 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: