Torun, Gdansk en Malbork - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Gijs Theunissen - WaarBenJij.nu Torun, Gdansk en Malbork - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Gijs Theunissen - WaarBenJij.nu

Torun, Gdansk en Malbork

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gijs

12 Augustus 2006 | Polen, Gdansk

Dzjendobry mensen (wat "mensen" in het Pools is weet ik dan net weer niet). Na anderhalve week reizen in Polen ben ik al aardig in staat mezelf te redden tussen de Polen. De bezoekjes aan de bakker en de kleine supermarkten-die hier overal te vinden zijn- gaan me goed af met het minieme Pools dat ik me eigen gemaakt heb. "Goededag, tot ziens, dankjewel alstublieft,ja/nee en hoor ik geen spaarzegels te krijgen bij de boodschappen die ik net gedaan heb?"; allemaal geen probleem meer voor mij in het Pools. Aangezien weinig oudere Poolse mensen Engels spreken komt dit wel zo goed uit en bovendien waarderen ze het dat je als buitenlander -want dat ben ik dan net nog wel- probeert hun taal te spreken. Met nog anderhalf week reizen door Polen voor de boeg verwacht ik wel het merendeel van de Poolse taal eigen te worden, zodat ik in de toekomst, mocht ik geen werk vinden in Nederland, altijd nog in Polen aan de slag kan als vertaler.(Veel Polen willen Engels en Duits leren, grote markt voor).

Torun
Terug naar mijn reisverslag. Ik was gebleven bij de regen in Poznan. De regen is sindsdien gebleven(alhoewel opklaringen overheersen), maar ik ben afgelopen woensdag verdergetrokken naar Torun, een stad gelegen in het centrum van Polen aan de oevers van de Wisla. Zeer mooi. Niet zo groot en druk als Wroclaw en Poznan, maar smallere, voor autoverkeer afgesloten straatjes en een indrukwekkend oud centrum. De stad profileert zich als de cultuurstad van Polen (naast Krakau) en veel cultuur is er dan ook te vinden. Copernicus -15de eeuw, de aarde draait om zon en niet andersom;)-werd geboren in Torun en er was dan ook museum over hem in de stad (was echter niet heel bijzonder). Ik had in trein besloten eens gek te doen, en nadat ik op station was aangekomen, vroeg ik de taxichauffeur mij naar fort in omgeving Torun te brengen, alwaar ik volgens reisgids als een echte soldaat in barak mijn nacht kon doorbrengen. Zo geschiedde en ik bracht nacht door in een van de Pruisische forten die Torun omringden en die in de negentiende eeuw waren aangelegd. Hoewel ik in de barak het vermoeden had dat alles niet even schoon en hygienisch was, kwam ik er zonder enkele kwaal vanaf en sliep prima. Een oudere Poolse vrouw die in een kamer naast mij had geslapen liet mij in de morgen daarna echter arm vol teekbeten zien en dat zag er minder gezond uit. Ik had echter al besloten slechts een nacht in Torun door te brengen, dus voor mij veranderde er niets.
De avond ervoor werd ik door medewerkster van het fort rondgeleid in Torun en kreeg ik alle ins en outs van de stad te horen. Zo moest ik, net als alle mannen dat moesten, tegen een schuine muur aan gaan staan, en wanneer ik voorover zou vallen zou dat volgens traditie betekenen dat ik niet te vertrouwen was. Hoe goed ik ook probeerde recht te blijven staan, het mocht niet lukken. Gelukkig was ik nie de enige: alle mannen bleken niet in staat te blijven staan, aldus maar een conclusie overhoudend over de betrouwbaarheid van alle mannen aan de hand van deze traditie. Rest van de avond nog meer van de stad gezien en gehoord en nog wat biertjes gedronken, waarna ik dus op tijd mijn veilig onderkomen zocht in fort.
Toen ik dag erna met bus naar station wilde gaan, beproefde ik opnieuw mijn geluk met zwartrijden. Tot nog toe-pas enkele keren gedaan, niet overdrijven- leverde dat geen probleem op, maar deze keer werd ik verrast door vrouw die mij op "billet" vroeg. Ik kon haar niets laten zien en was benieuwd wat de Poolse strafmaat was voor stout zijn in openbaar vervoer. Het bleek mee te vallen. In drie Engelse woorden (you buy ticket)en een wijzende vinger naar chauffeuse wees ze me naar voren en moest ik alsnog ticket a 2 zloty kopen. Of de verhalen over Poolse gevangenkampen en marteling nu waar zijn of niet, kan ik dus nog steeds niet bevestigen.

Gdansk
Na mijn eendaagse verblijf in Torun trok ik donderdag verder naar Gdansk; algemeen bekend vanwege de stakingen in de haven begin jaren tachtig die het begin inluiden van de val van de muur(kort door bocht, weet ik collega historici:). Aangezien ik zondag ik Warschau moet zijn, heb ik de afgelopen dagen een drukke planning gehad. Ik besloot mijn bezoek naar het kasteel van Malbork vrjdag te doen en zaterdag (vandaag) naar zee te gaan. Aangezien het vandaag tot dusverre regent-je gelooft het niet-maak ik dit verslag nu en hoop ik later vandaag alsnog de oostzee te bewonderen. Maar goed, donderdag aangekomen in Gdansk en al wat rondgebanjerd door de stad. Deze is gelukkig (in de zin van "daar hebben we weer zon stad) anders dan de andere Poolse steden die ik tot dusverre heb gezien. Een echt plein in het hart van het centrum ontbreekt (dankzij de Duitsers en de Russen in de Tweede Wereldoorlog) maar daarvoor in de plaats hebben ze een prachtige lange straat met historische burgerhuizen, veel terrassen, straatmuziekanten, streetdancers, kerk, poort etc..Zeer fraai. Ook is er op dit moment een soort festival in de binnenstad, alleen de Poolse artiesten die er optreden zijn niet om aan te horen (in de twee keer dat ik er langs gelopen ben). Ook is er elke dag een braderie in het centrum en er is gewoon altijd wel wat te doen, zo lijkt het. Gdansk dus aanrader voor geinteresseerden in Polen-trip.

Malbork
Gisteren dus naar grootste kasteel van Europa gegaan in Malbork. Dit deed ik samen met Mexicaanse jongen (Andres)die ik op station tegenkwam en die dezelfde bestemming voor ogen had. Het kasteel is zon 800 jaar oud en werd opgericht door de Ridders van de Duitse Orde uit Jeruzalem (teutonic knights). Het is niemand ooit gelukt het kasteel te veroveren; de Poolse koning heeft het in 15e eeuw alleen in handen weten te krijgen door het te kopen van de Orde, die toen in geldnood zat. Het is dus echt reusachtig en alles staat er in teken van ridders. Buiten het kasteel dan ook veel kraampjes om ridderspullen te kopen. Ik volgde met Adres een rondleiding die meer dan 3 uur duurde!! Aan het einde van de rondleding was de groep gemarginaliseerd. Alleen enkele Nederlanders (we hebben voor de rondleiding betaald, dus zullen we zoveel mogelijk waard voor ons geld krijgen)Spanjaarden plus Andres (toch niets beters te doen, siesta iets later) en enkele andere (nationaliteit onbekend) hielden het tot einde vol. Wel heel fraai allemaal. Vooral tentoonstelling over de wapens die ridders in de middeleeuwen gebruikten deed me dromen over tijden waren Lord of the Rings schijbaar werkelijkheid was. Ook enkele zeer gemene wapens moet ik zeggen, waardoor ik toch ook weer niet te lang wilde blijven dromen, bang voor nachtmerries. Maar alles bij elkaar een mooie dagtrip gehad gisteren, an savonds nog biertje gedronken met Andres. (verzoek van zijn kant naat mij om oproep te plaatsen waarin hij Nederlandse blonde vrouw met blauwe ogen zoekt- rooms katholiek zijn in deze niet onhandig- (Inge, helaas; ik heb hem verboden met jou contact op te nemen,dus geen eindeloze Mexicaanse stranden voor jou in vooruitzicht). Andres is 23, zwart haar en heeft economie gestudeerd en spreekt naast Spaans dus ook goed Engels en zelfs woordje Pools. Geinteresseerde vrouwen kunnen hem bereiken door mail te sturen naar mijn emailadres.

Dit lijkt me wel weer voldoende voor vandaag. Ik hoop nog naar zee te gaan, maar als ik zo naar buiten kijk denk ik dat ik de zwembroek wel thuis (rugzak) kan laten. Morgen dus met Gerrit Jan in Warschau en ik zal later verslag doen van onze week samen in oost Polen.
Doveedzjenya

  • 12 Augustus 2006 - 11:06

    Lotje:

    Ja,leuk weer Gijs!Geen nachtmerries meer gehad?Jammer voor Inge hoor!Ik ben helaas niet blond en heb ook geen blauwe ogen,beetje jammer!Ik zag die mexicaanse stranden wel zitten;)haha!!
    Je hebt wel lef om niet te betalen voor openbaar vervoer!!De volgende x word je wel gemarteld hoor!!:p
    Ik wens je heel veel plezier samen in Warschau en de rest van oost Polen,en ik hoor het wel weer!!:D
    Kus,jezusje Lotje;)

  • 12 Augustus 2006 - 12:29

    Inge:

    Potverdorie, ik had best graag eens naar Mexico gewild! Mooi is dat! Dat kasteel klinkt echt geweldig, mocht ik ooit nog de kans krijgen dan wil ik dat ook wel graag zien :) Hopenlijk krijg je snel wat beter weer, maar je hebt in elk geval leuk gezelschap deze week. Ik mis alleen 1 klein detail in je reisverslag. Ik meende namelijk dat je naar de Poolse kapper was geweest en dat dat een gradioos succes was.......maar daar dus geen woord over in je verslag.....heel vreemd :p

    Kus Inge

  • 12 Augustus 2006 - 16:08

    Will:

    Gijs vergeet niet het geboorte- tehuis van Chopin te bezoeken het heet zelazowawola ongeveer 40 km.ten westen van Warschau. er is een goede busverbinding van Warshau naar zelazowawola.
    Groeten Will

  • 12 Augustus 2006 - 18:22

    Hans:

    Voor Poolse klusjesmannen is overigens ook werk zat in Nederland. Om je vertalerskwaliteiten te testen hier een test (voor het gemak en vanwege geen pools toetsenbord fonetisch):
    Biwo bardzo pshijemnje.
    En voor het geval je nog naar de kapper moet:
    Tshi moekbi pan oemitsj, ostshitsj, oewoziitsj, visoeshitsj mie vwosi?
    Of volmaakt nutteloos voor een bp-er:
    tshij mogew pozitshitsj zelasko ie deskew do prasovanja?
    En anders schrijf je gewoon terug: Nje rozoemjem pana.




  • 13 Augustus 2006 - 09:22

    Opa:

    Gijs ik volg je nog steeds op rijs Ga zoo door en kijk uit wat je doet groeten opa

  • 13 Augustus 2006 - 09:44

    Fred En Anita:

    Leuke verhalen! Vond het jammer dat de foto van jou op het strand maar klein bleef!
    Groetjes!

  • 13 Augustus 2006 - 14:57

    Gijs:

    hoi hans,
    je haalt nu echt pools en russisch door elkaar hoor. hier is geen touw aan vast te knopen en dat kan toch echt niet aan mijn Poolse taalkennis liggen?!:)

  • 13 Augustus 2006 - 15:01

    Gijs:

    hoi fred/anita..dat was eigenlijk oude foto van mij.de fotos die er nu opstaan zijn met inges apparaat gemaakt.Ik heb al twee rolletjes vol, maar die stuur ik met gerrit jan mee naar huis. Duurt dus nog tijdje voor meer fotos verschijnen.
    bedankt voor reactie en tot ziens!!

  • 13 Augustus 2006 - 19:58

    Dorothé:

    Hoi Gijs

    Het blijft leuk om je verslagen te lezen. Ik denk dat je je kennis op geschiedenisgebied ook goed uitbreid tijdens deze reis. Toch mooi meegenomen.
    Ik heb gisteren jou kado ontvangen. Heel leuk, origineel ook. Bedankt hiervoor.
    Ik wens je verder een plezierige week toe samen met je vriend en voor de verdere reis: pas goed op jezelf!

    Groeten Dorothé

  • 14 Augustus 2006 - 07:40

    Benny:

    He Gijs, alweer een leuk verhaal!
    czowiek betekend mensen.
    Pan is meneer

  • 14 Augustus 2006 - 14:03

    Will:

    Gijs,Ikvind dit laatste verslag zeer boeiend. TIP:Bezoek in Warschau de Altstad(Star Miare),oergezellig en boeiend. Loop dit uit,steek het Wenclecas plein over en je vind op de hoek van de Ul.Miodowa een echte Poolse pub.Vergeet ook niet het Kazimierzowska enhet Krasinskipaleis niet te bezoeken waar Chopin ook heeft gewoond. Proost en veel plezier. Will.

  • 14 Augustus 2006 - 18:55

    Mam:

    Inge heeft mij wel heel nieuwsgierig gemaakt....
    Moet ik ze zelf uitnodigen of krijgen we de kappersavonturen nog van jou. (overzo ben je welkom, ook zonder verhaal, Inge)

  • 14 Augustus 2006 - 20:33

    Hans:

    Gijs, ik kan er niets aan doen, maar het is echt 100 procent pools (ik begrijp er zelf nl niets van)

  • 15 Augustus 2006 - 14:20

    Will:

    Gijs,hier nog wat echte Poolse woorden:Goede morgen,goede middag, goede dag:Dobrydzieny. Wel te rusten Dobranoc. Sinaasappel: Pomarancza. Tomaat: Pomidor. Uitproberen:Probawac. Proost: Na Zdrowie.(Op de 2 A"s en de e een schuin streepje. Vraag: Ga je nog naar Czestochowa? Wondermooi en ook het klooster Kalwaria waar achter in het bos 14 statie"s liggen die men met Pasen langs gaat. Half Polen is daar dan. Mischien kun je slapen in dat klooster. Heb ik ook een paar keer gedaan. Gijs,Hou je taai. Will.

  • 21 Augustus 2006 - 13:46

    San:

    nog niet klaar gijsje, schiet niet echt op he!

  • 21 Augustus 2006 - 13:49

    Sandra:

    HeeeY Gijs!
    pffff wat un verhalen!! ik moet het nog allemaal lezen !! ooooh egt lang en veel (A) maar gaat goed komen! nog veel plezier daaro!! :D
    Kusjee xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gijs

Binnenkort ga ik op reis. Via deze pagina wil ik familie en vrienden jaloers maken met verhalen en foto's van alles wat in Nederland niet te vinden is.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1381
Totaal aantal bezoekers 40959

Voorgaande reizen:

10 Juni 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: